EVALUASI OUTCOME KEBIJAKAN PUBLIK (Studi Kasus: Evaluasi Outcome Kebijakan UN SD di Kota Madya Jakarta Pusat)

  • Dikson Silitonga Institut Bisnis Nusantara
Keywords: national exam, outcome phase, value added

Abstract

In general, this research is aimed at evaluating to what extent the effectiveness of implementation of National Exam policy in mapping and increasing the quality of primary education in Indonesia. By using the Stake’s Countenance evaluation model, this research uses a qualitative and descriptive statistic  (simple quantitative) approach with the techniques of data collection through a library study as secondary data sources, deep interviews  and  observation as primary data sources.This research is intended to evaluate  the outcome phase.  On the outcome phase, it seems that the quality of education is still low and unprevalent.

 

References

Badan Standar Nasional Pendidikan, Sosialisasi Penyelenggaraan Ujian Nasional bagi SD/MI/SDLB dan SMA/MA-SMP/MTs/SMPLB-SMALB-SMK (Badan Standar Nasional Pendidikan Kementerian Pendidikan Nasional Republik Indonesia, 2011.
Badan Standar Nasional Pendidikan, Prosedur Operasi Standar Ujian Nasional Sekolah Menengah Pertama, Madrasah Tsanawiyah, Sekolah Menengah Pertama Luar Biasa, Sekolah Menengah Atas, Madrasah Aliyah, Sekolah Menengah Atas Luar Biasa, dan Sekolah Menengah Kejuruan 2010/2011, Jakarta: BSNP, 2011
_______, Buletin BSNP Vol.V/No.4, Desember 2010
_______, Buletin BSNP Vol.VI/No.3, September 2011
_______, Buletin BSNP Vol.VI/No.4, Desember 2011
Dunn, William N., Public Policy Analysis: An Introduction, Second Edition, New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2004..
------------.,Pengantar Analisis Kebijakan Publik. Edisi Kedua, Yogyakarta: Gajah Mada University Press, 2003.
Direktorat Pembinaan Taman Kanak-kanak dan Sekolah Dasar Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan Nasional, Potret Hasil Ujian Akhir Sekolah Berstandar Nasional, Jakarta. 2009.
______, Potret Hasil UASBN (Ujian Akhir Sekolah Berstandar Nasional), Jakarta. 2010.
Direktorat Pembinaan Pembinaan Usia Dini Ditjen Pendidikan Anak Usia Dini, Nonformal dan Formal Kemendikbud. Petunjuk Teknis Monitoring dan Evaluasi, Jakarta : Direktorat Pembinaan Usia Dini, 2013
http://elearning.unesa.ac.id/tag/penjelasan-tentang-outcomes-sdm
http://elearning.unesa.ac.id/myblog/alim-sumarno/pengertian-outcome
http://www.kebijakankesehatan.co.cc/2010/03/indikator-kinerja-input-proses-output.html
Jones, Charles O., An Introduction to the Study of Public Policy, diterjemahkan Ricky Istamto, Jakarta: CV. Rajawali, 1991
-------------, An Introduction to the Study of Public Policy,Third Edition, Monterey: Cole Publishing, 1984
Nugroho, Riant.,Kebijakan Publik Formulasi, Implementasi, and Evaluasi, Jakarta: Elek Media Kamputindo, 2004.
__________, Public Policy, Jakarta: PT. Elex Media Komputindo, 2009.
NasionalLasswell, Harold D. and Kaplan, Abraham, Power and Society, New Haven: Yale University Press, 1970
Nasution, S. ,Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif, Bandung : Tarsito, 2003.
Nakamura, R.T. dan.Smallowood F., The Politics of Policy Implementation, New York: St. Martin’s Press, 1980.
Parsons, Wayne. Public Policy:Pengantar Teori dan Praktik Analisis Kebijakan, Terjemahan Tri Wibowo Budi Santoso, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2008.
Robbins, Stephen P. and Coulter, Mary.Management.England : Pearson, 2012.
Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta, Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi, Jakarta, 2011.
Soedijarto. Landasan dan Arah Pendidikan Nasional Kita.Jakarta : Kompas, 2008
Subarsono, A.G., Analisis Kebijakan Publik: Konsep, Teori dan Aplikasi, cet.2, Yogyakarta: Pustaka pelajar, 2006).
Stoner, James A.F.,terjemahan Sirait, Alfonsus. Manajemen.Jakarta : Erlangga, 1990.
Stufflebeam, Daniel L. dan. Shinkfield, Anthony J., Evaluation Theory, Models and Applications, San Francisco: Jossey-Bass, 2007.
Stufflebeam, Daniel L., George F Madaus and Thomas Kellaghan, Evaluation Models: Educational and Human Service Evaluation, Second Edition, New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow: Kluwer Academic Publishers, 2000.
Soeprapto, HR. Riyadi, Evaluasi Kebijakan Publik: Suatu Pendekatan, Malang: UM Press, 2000.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D, Bandung: Alfabeta, 2008.
-----------, Memahami Penelitian Kualitatif, Bandung: CV. Alfabeta,2010
Standar Pendidikan Nasional (SNP), Jakarta: Asa Mandiri, 2006.
Tilaar, H.A.R., Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Nasional, Dalam Perspektif Abad 21, Jakarta : Tera Indonesia, 1999
Tilaar, H.A.R. dan Nugroho, Riant, Kebijakan Pendidikan, Pengantar Untuk Memahami Kebijakan Pendidikan dan Kebijakan Pendidikan Sebagai Kebijakan Publik, Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2009.
Tim Program Pascasarjana, Buku Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi, Jakarta : Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta, 2012.
Undang-undang Reublik Indonesia No.20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Vedung, Evert, Public Policy and Program Evaluation, New Brunswick (USA) and London (UK): Transaction Publisher, 2009.
Wibawa, Samodra, Yuyun Purbokusumo dan Agus Pramusinto., Evaluasi Kebijakan Publik, Jakarta: PT.RajaGrafindo Persada, 1994.
Widodo, Joko. Analisis Kebijakan Publik : Konsep dan Aplikasi Analisis Proses Kebijakan Publik. Malang: Bayumedia Publishing, 2007
Winarno, Budi. Kebijakan Publik : Teori, Proses dan Kasus. Yogyakarta:CAPS, 20110.
Published
2018-12-21
How to Cite
Silitonga, D. (2018). EVALUASI OUTCOME KEBIJAKAN PUBLIK (Studi Kasus: Evaluasi Outcome Kebijakan UN SD di Kota Madya Jakarta Pusat). ESENSI: Jurnal Manajemen Bisnis, 21(3), 187-201. https://doi.org/10.55886/esensi.v21i3.138